چـــه ملامت بود آن را

تعرفه تبلیغات در سایت
عنوان عکس
عنوان عکس
عنوان عکس
عنوان عکس
عنوان عکس

چـــه ملامت بود آن  را که چنين باده خورد     اين چه عيبست بدين بيخردی وين  چه خطاست

شرح بیت

سرزنش و نکوهش از باده خوری به چه معنی است و تاثیر اساسی باده خوردن درروند جریان مستمرحیات چگونه است و ارتباط آن با خرد و عقل درچیست منظوراز باده خوردن چیست معنی و مفهوم باده چیست , باده دراصطلاح عمومی به معنی شراب است ولی درخاص معنی دیگری دارد لذتی که درشراب دنیوی وجود دارد درباده ناب و خالص بمراتب عالی تراست لذایذ شراب مادی آنی و زودگذراست و مستی آن مخرب و ویرانگراست ولی لذت شراب ناب و خالص بی نهایت است و مستی آن سازنده و جهت داراست ازمستی باده ناب انسانهای مقاوم و تلاشگر و مجاهد و دانشمندو زمان شناس موثر پا عرصه هستی می نهد که حیات و زندگی آنها برای همگان مفید است , و همه موجودات کره زمین در ظل هدایت و نورانیت آنها به نان و نوایی می رسند , بنابراین مستی باده ناب از دایره عقل و خرد فراتراست و عقل نمی تواند چگونگی آن را تفسیرو تبین نماید عقل در برابر هزاران چرا متحیرو سرگردان است و از درک اثرات باده نوشی عاچز و ناتوان است از دیدگاه عقل محض اقدامات باده نوشان خطاست درحالیکه چنین نیست درباده نوشی همه چیز عین صواب و نیکی است , باده پیمایی و باده گساری عین حقیقت زندگی است درشراب ناب حقایق و زیبایی های زندگی موج می زند , اگر عقل خودرا با واقعیت های موجود عالم تطبیق دهد معنی باده نوشی را خواهد فهمید و روش درست حیات را اتنخاب خواهد کرد , عقل واقعی همانند باده نوشی است , عاقبت و فرجام همه کارها و امورات موجود در باده نوشی و باده پیمایی نهفته است باده نوشی ازجمله ی اسرارعالم هستی است که خالق کائنات اینگونه ترسیم کرده است مخلوق نمی تواند به خالق خود معترض باشد , البته کنجکاوی درچگونگی عالم خلقت به معنی اعتراض نیست , دقت و تامل درچراها و چگونگی جریان مسیرخلقت و کشف ناشناخته ها ازکارهای عقل است , انسان عاقل مهمل و بیکاره نیست بلکه دروجود و سرشت آن تلاش و جستجو و حرکت و تکاپو نهادینه شده است و باید استعدادهای خودرا درتمام جوانب بفعلیت برساند اگر از انعام خدادادی خود به نحو مظلوب و سازنده بهره برداری نکند به راه خطارفته است ودرست درنقطه مقابل خالق خود قرارمی گیرد , ملامت و سرزنش در همین  جاست که چرا بعضی از ماها کارگاه استعدادهای خودرا تعطیل کرده ایم و درحالت رکودو جمودقرارداریم ظاهزی متمدن و پیشرفته داریم ولی باطنی پراز انجماد و جهالت , البته نباید منکر پیشرفت های مادی شد منظورمان این نیست که نباید درفکر مادیات باشیم و درفکر رفاه و آسایش خود باشیم , داشتن رفاه وآسایش و پیشرفت های شگفت انگیز درامورات مادی لازمه خارج شدن ازرکود است , انسان عاقل و باده نوش برای بند بند امورات عالم هستی چه از جنس مادی و چه از جنس معنوی آن طرح ها و نقشه ها دارد وفلسفه اصلی حیات نیز درهمین مقوله قراردارد .

نویسنده : بازدید : 2 تاريخ : جمعه 27 مرداد 1396 ساعت: 9:59
برچسب‌ها : چه,ملامت,بود,
اخبار و رسانه هاهنر و ادبیاترایانه و اینترنتعلم و فن آوریتجارت و اقتصاداندیشه و مذهبفوتو بلاگوبلاگ و وبلاگ نویسیفرهنگ و تاریخجامعه و سیاستورزشسرگرمی و طنزشخصیخانواده و زندگیسفر و توریسمفارسی زبان در دیگر کشورها